fredag 23 mars 2012

Matiga våfflor


På söndag är det Våffeldagen men jag tjuvstartade lite och bjöd alla gäster på mitt födelsedagskalas på härligt frasiga våfflor innan tårt- och kakbuffén dukades fram. Det gick åt en hel del våffelsmet kan jag säga =) Något som är väldigt gott och ett bra alternativ om man vill ha en lite matigare våffla är en stor klick gräddfil, finhackad rödlök och lite röd stenbitsrom. Låter kanske lite skumt men det är supergott - blir lite som langos. 



För de som inte var modiga nog eller sugna på ett sötare alternativ så fanns så klart en stor skål vispad grädde, råsocker och mängder av hallon att toppa sina våfflor med. Visste ni förresten att Våffeldagen sägs vara ett resultat av ett hörfel där Vårfrudagen, dvs dagen då Maria och Jesus pappa hade en mysig stund tillsammans, har förvandlats till Våffeldagen. Inte mig emot - jag älskar våfflor! 

Nu är jag nyfiken vad har du på dina våfflor?

Translation: This Sunday we celebrate Waffle Day here in Sweden - a day when we by tradition eat waffles. A tradition that I love and apart from all the sweet toppings you can have on waffles like berries, whipped cream, chocolate and toasted nuts I love eating them with sour cream, nicely chopped red onions and red caviar. Sounds weird? Try it it's awesome!

Now I'm curious - what's your favorite waffle topping?

15 kommentarer:

  1. Såg väldigt gott ut! Vi tjuvstartade häromveckan! Oftast blir det smör och socker på våfflorna eller hjortronsylt och grädde :-), hallon är ju väldigt gott det med! Måste testa med romröra, det är ju fantastiskt gott i sig, så dessa två ting blir säkert riktigt mumsigt ihop!

    //Sara, sheweb.se

    SvaraRadera
  2. En sötgalen jag gillar grädde o sirap... Mmm.

    SvaraRadera
  3. Mums! Hjortronsylt ska det ju vara! Med en klick grädde :)

    Ha en din dag!

    SvaraRadera
  4. Jag skriver om det i min blogg idag! Grädde och jordgubbssylt är favoriten!

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten av Ittala grlasen

    SvaraRadera
  6. Vi har som tradition att fira våffeldagen i mina föräldrars inglasade uterum (aka pensionärskuvösen)Där dukas det upp allt möjligt att toppa sina våfflor med. Jag tycker ditt alternativ i inlägget är godast. Räkor är också gott till. Om det ska vara sött så har jag helst på hjortronsylt och grädde eller blåbärssylt och glass :-)

    SvaraRadera
  7. Grattis i efterskott!!
    Våfflor ska ha grädde och sylt. Brukar ha det till lunch ibland när jag är själv hemma. : )

    Ha en toppen helg!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  8. Mmmm, det ser jättegott ut! Jag funderar på att överraska min med en våffeltårta på söndag, på hennes födelsedag.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Jag kör helst på grädde och färska bär eller hjortronsylt:)

    SvaraRadera
  10. Vi brukar också ha "langostopping" på våra! Det är riktigt mumsigt :) Annars blir det klassiskt med jordgubbssylt och grädde. Viktigt med grädden i det fallet! ;)

    SvaraRadera
  11. Jag gillar också langgosstuket, men om det ska vara en söt våffla så har jag gärna bär och vaniljkesella på!

    SvaraRadera
  12. Jag har gärna saffran i smeten och toppar med rårörda björnbär! lovely!
    http://husprojektet.bloggplatsen.se/2011/03/27/4953408-saffransvafflor-med-rarorda-bjornbar-och-lattvispad-gradde/

    SvaraRadera
  13. gott gott! jag gillar den matiga varianten på våfflor och plättar! ska bli gott:)

    SvaraRadera
  14. Hej,
    Det skall jag prova, lät jätte gott!
    Själv brukar jag ha på lökkeso och rårivna morötter, sååå himla gott! Måste provas!

    /Maria

    SvaraRadera
  15. Goda räkor på den matvåfflan gör susen! Testa nästa gång! :-)

    SvaraRadera

Annonser: