tisdag 5 mars 2013

Resa till Thailand med små barn

Vi har rest och upplevt mycket. Men resan vi precis kommit hem ifrån slår allt annat med hästlängder av den enkla anledningen att vi delade alla dofter, smaker, ljud, upplevelser och känslor med våra barn. Att visa mina barn världen. I stort och smått. Nära och fjärran. Det är livet!

Vi har medvetet väntat med Thailandsresan tills W skulle bli lite större (han fyller 2 på lördag). För att han lättare skulle klara av och framförallt kunna njuta av värmen. Och så här i efterhand var det helt rätt val. För oss. I Thailand är det varmt och solen är jättestark så solskyddskläderna var på i princip hela tiden, underbart skönt att slippa bråka med solkräm i sanden och känna sig trygg att de inte ska bränna sin känsliga hud. Zunblocks solkeps kan jag också varmt rekommendera, satt stadigt på plats, skyddade perfekt och var sval!

Den 11 timmar långa flygresan var jag lite nervös för innan, för tyvärr hade jag bombarderats utav skräckhistorier och skeptiska kommentarer men det gick verkligen hur bra som helst. Se bara till att göra vad ni kan för att undvika problem med öronen; vi hade näsdroppar, tuggummi, russin, godis och dricka till hjälp och tävlade om vem som kunde gapa störst under start och landning. Funkade finfint. Ipad laddad med appar och film (och ett extra batteripack), dubbla hörlurar, pysselböcker, böcker och snacks fixade sysselsättningen och pyjamas, gosedjur och egna kuddar gjorde det lättare att komma till ro och sova.

Visst skruvades min moderliga oro upp ett par snäpp inför och under resan, så mycket nytt att skydda mina små ifrån och så mycket sårbarare om olyckan skulle vara framme i ett fjärran land, men balansgången mellan att skydda och att leva livet är något varje förälder måste försöka behärska. Det här med mat och att hålla magen glad är verkligen ett kapitel för sig. Det finns så många råd. Undvik det och gör så. Jag och J reste runt ett halvår i Thailand, Malaysia och Indonesien när vi var yngre och tycker oss ha bra koll på läget men blev ändå dåliga denna resa. Våra grundtips är; undvik is, sprita händerna, preppa magen med goda mjölksyra bakterier (Bifolac t ex), packa ner vätskeersättning och Dimor eller något annat stoppande. Jag har åkt på något som jag ännu inte har återhämtat mig ifrån men har ännu inte fått svar på vad det är, Denguefeber tror de. Mitt bästa råd är att läsa på mycket och sedan bilda dig din egen uppfattning för någon garanti att hålla sig frisk finns inte.

Men sjukdomar och magåkommor till trots så har vi verkligen njutit. Njutit av att se barnen bli som fiskar i vattnet.

Av att ägna timmar åt att bygga sandslott.

Av att låta barnen komma nära exotiska djur.

Elefanter.

Apor.

Och fiskar. Oräkneliga fiskar.

Vi har njutit av dagar till havs ombord på sjörövarskepp.

Och hyrt longtailbåt och bara åkt dit vi vill.

Vi har njutit av att se Tilde växa av att förtroendet att promenera iväg och handa mellis.

På öns kiosk.

Och vi har njutit av att se solen gå ner och äta barfotamiddagar på stranden.

Jag kan verkligen varmt rekommendera att resa till Thailand med små barn, barnvänligare människor än thailändarna finns nog inte och vi fick ett par fantastiska veckor! Vår kompletta packlista hittar du här.

1. Det ser ut som ni har haft en alldeles underbar resa. Jättefina kort! Kul att få läsa om lite av det som ni varit med om.

2. Det ser verkligen helt fantastisktt ut! Bilderna talar sitt tydliga språk!=))
    Har aldrig varit där själv! Kanske någon gång!=)

Kram Camilla

3. Ser helt underbart ut! Fantastiska bilder.
    Jag vill också åka.....
    /S

4. Wow vilka härliga bilder och beskrivning av er resa!

5. underbart! Vi var där hösten 07, lite mer än 5 år sen. I 8 veckor var vi där och då var barnen 9 månader, 4 år och 9 år. En underbar resa och folket där är så barnkära. N som var 9 månader stod personalen på resturangen med ibland medans vi åt. :) Tänk om det skulle hända här! Vi klara oss från sjukdomar rätt bra. A som levde mer under vattnet än över fick öroninflammation och sen var det väl några feberdagar men det var allt.
    vi prata om att vi skulle åka tillbaka efter 5 år och se hur det förändrats men det dröjer nog lite till. :)

Ha en toppen dag!
    kram Kia

6. Har följt er resa på instagram också och bilderna skvallrar verkligen om att ni haft det underbart. Blir riktigt ressugen själv!

7. Fint!Älskar Thailand, Vietnam, ja hela Asien! Och att resa med barn är så kul (men jobbigt ibland) Nu är mina 18, 15 och 12 och vi har massor av roliga minnen från alla resor vi har prioriterat att göra.

//Elisabeth

8. Hej! Vilka fina bilder!
    Vi funderar också på att resa till Thailand med våra små barn. Kan du inte berätta lite om var ni var i Thailand,hotell,nöjda? Var ni på samma ställe hela tiden eller åkte runt? Alltid lättare att boka resa när man vet någon som varit nöjd. Tack för en fin blogg! kram patricia

1. Hej och tack! Vi valde att bo på ett ställe under hela resan och istället göra dagsutflykter. Vi bodde ute på Railay på ett hotell som heter Railay Bay Resort och Spa och har bara gott att säga om hotellet förutom de stenhårda sängarna, men extrabädden var mjuk och skön så vi slogs om att sova i den =) Det beror helt på vad ni har för önskemål var jag skulle rekommendera er att åka, ute på Railay är sanden ljus och fin, alla restauranger ligger direkt på stranden, man är omgiven av maffiga kalkstensberg och tempot är lugnt men det är ganska mycket folk. Den fantastiska stranden Phra Nang når man via en stig full med apor (tar 10 min att gå) och med Longtail båt tar man sig snabbt till paradisstränder som Tup och Poda. Mitt bästa råd är att verkligen fundera vad som är viktigt för er för att få er drömsemester och sedan försöka hitta den plats som bäst motsvarar era förväntningar.

9. Ser helt ljuvligt ut!! Var i Thailand innan vi fick barn och visst oroar man sig lite för flygresan, värmen och den starka solen, men som du skriver är Thailand i övrigt väldigt barnvänligt.

Hälsningar Malin

10. Det är så kul att se bilder eftersom jag var just däe för några år sedan, underbart resmål! Hörligt tt ni har njutit av resan!

Kram /iris

11. Vilken fantastisk resa!! Nu får man börja spara för en sådan resa vill jag också göra med mina barn. Till sommaren ska vi till Gotland och utforska den ön och det är ju nästan som utomlands. :)
    Bästa hälsningar/ Maria med bloggen Ting från Gammelgården i Umeå

12. Åh, så härligt! Vi åker för första gången till Thailand i november, så tack för inspirationen!