måndag 1 februari 2010

Nya hissgardiner!

I snart ett år har vi bott i huset men det är först nu har jag fått tummen ur och sytt gardiner till matrummet. Anledningarna varför det dröjt är flera, för det första så tycker jag att fönster är vackra även utan gardiner och sen så har både inspiration och symaskin saknats. Men nu har jag fått inspiration av min goda vän Annelie och världens bästa present av mamma, en Husqvarna Viking! Så nu har jag och mamma (eller mest mamma om jag ska vara helt ärlig...) sytt och det blev vita hissgardiner i en klassisk och mycket enkel modell. Det vita linnetyget och de vita sidenbanden, som enkelt går att knyta upp om man vill hissa ner gardinen, kommer båda från Åhléns. Gardinstängerna är uppbyggda med ett fjädesystem så man spänner helt enkelt fast dem i fönsterkarmen, inga skruvar eller hål behövs och vill man vara utan gardiner så slipper man fula gardinstångsfästen på väggen. Jag har köpt mina på Ankis Tyg & Sy i Umeå men de finns säkert att beställa på internet också, vet du var får du gärna tipsa!

19 kommentarer:

  1. Du har nu ett par mycket fina gardiner !! Den modellen tycker jag om och skulle vilja ha någonstans. Frågan är bara om jag skulle kunna sy dem....

    Ha det bra

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  2. ...eller på Fritsla Tyglager! Bara att ringa, så skickar vi! Väldans smart stång om man vill slippa hål efter kroken! Vi skickar även linnetyg...
    Nog om det. Ha en trevlig kväll! Gardinerna blev jättebra, förresten!

    SvaraRadera
  3. Hittade hit igenom vi bygger hus. Jätte trevlig blogg och super fina gardiner!

    //

    Lina

    SvaraRadera
  4. sv; ja, det har varit mysigt men nu mot kvällen har haft fått nästan 40 graders feber och jag får inte ned den med hjälp av alvedon -så nu oroar man sig ju för tredagarsfebern, utslag och feberkramper =o/ guuuud så söta gardiner!!

    SvaraRadera
  5. Jag har likadana gardiner i vårt kök fast med bruna sidenband. Mina stänger är köpta på Hemtex.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ah gud vilka sota gardiner. Kul att du kikade in pa min blogg, sa du har bott i England? Ja man blir ju latt fast... Men nan gang ska jag nog ta mig tillbaka till Sverige igen:) Jag skulle mest kika in idag o saga att jag e fruktansvart nyfiken pa hur det gar i badrummet..;) Det verkar bli huuuur fint som helst. Hoppas ni e nojda. Kram Sara

    SvaraRadera
  7. Vad fina gardinerna blev. Jag kan verkligen håla med dig att det är svårt att få till något om man inte har inspiratrionen. Det blir oftast inte bra då även om man tvingar sig. Jag väntar med tills man blir riktigt tänd på en idé.

    Vilken otrolig förändring det blivit hos er på ett år. Kul att kika in här då och då och se hur duktiga ni är

    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Vad fina de blev!! Har liknande modell i köksfönstret men blev jätteinspirerad att sy upp dem i vitt efter ditt inlägg. Släpper in ljuset så otroligt fint!
    Kram
    Helena

    SvaraRadera
  9. Jättesnyggt!

    Visst kan man vara utan gardiner när man har så fina fönster som ni, men det är ju också ett sätt att förändra ett rum, genom att byta gardiner.
    Smarta stänger!

    SvaraRadera
  10. Så fint det blev! Och vilken smart anordning för att hänga upp dem!

    Hm, symaskinen ser bekant ut... Undrans om det inte är en sådan jag har..?! Behöver jag nämna att det fortfarande saknas gardiner i de flesta fönster här... :/

    SvaraRadera
  11. Härliga gardiner och mycket smarta gardinstänger, bra tips!

    Alltid spännande att läsa om era framsteg. Är själva i badrumsplaneringsstadiet nu så vi ser fram emot att se hur ert framskrider.

    SvaraRadera
  12. Gardiner är inte så lätt.
    Blir nog inte många i nya huset.

    I vårt gamla hus använde jag duschstång i rostfritt, som jag spände upp i fönstret.
    Ett billigt och smart alternativ.
    Kram Helene

    SvaraRadera
  13. Vilka fina! Bra jobbat!
    kanske borde jag också skaffa gardiner...

    SvaraRadera
  14. Tassar förbi o tipsar dig som tävlat hos mig tidigare att jag precis nu dratt i gång en ny kulig en..

    http://uj76.blogspot.com/2010/02/tant-lottar-ut-ett-presentkort-vart.html

    ..med chans att vinna presentkort från en najsig barnbutik!

    Har även 4st andra pågående tävlingar =) Kram

    SvaraRadera
  15. Underbara gardiner! Du syr inte på beställning möjligtvis???

    Lena

    SvaraRadera
  16. Gardinstången finns att köpa på nätet www.magasinhemmavid.se
    Monica

    SvaraRadera

Annonser: