måndag 25 juli 2011

Köksträdgården


Som utlovat kommer här en bild på utsikten uppifrån den nybyggda balkongen. Älvsutsikt har vi som ni kan se även här och precis nedanför balkongen breder min köksträdgård ut sig. Jag tror faktiskt att lilla T är lika förtjust i den som som jag, hon är där mest hela tiden och mumsar i sig jordgubbar, smultron, morötter och sockerärtor. Hon har fått vara med mig i allt från sådd till ogräsrensning och skörd, därför växer det också sallad i gångarna och en och annan ofärdig morot har blivit uppdragen då hon rensat ogräs men hon lär sig snabbt!


En utav hennes favoriter just nu är sockerärten 'De Grace' som är mycket god att äta direkt som den är.



 Squash är perfekt för barn att odla, fröerna är stora, plantorna stadiga redan från början och slutresultatet är härligt stora frukter. Jag hade kvar ett par fröer från fjolårets påse 'Black Beauty' och eftersom jag var nöjd med dem så det blev samma sort i år.


Sallat har jag ägnat en hel bädd åt och i den växer bland annat huvud- och isbergssallad och denna baby leaf sallat som jag gillar eftersom den är god både på våren och nu mitt i sommaren och snygg att göra sallad av.



Bataviasallat 'Lollo Rossa' är snart redo att ätas och kommer att få ersätta ruccolan och spenaten som vi kunde njuta av i våras men som nu på sommaren inte vill ta sig, någon annan som har samma problem?


Kålrabbi 'Delikatess Weiser' som snart ska kokas och lagas mos på tillsammans med egen potatis, kålrot och morot till lille Ws smakportioner. Känns underbart att kunna erbjuda honom egenodlade ekogrönsaker! Salt ska man så klart undvika men färska örter så som basilika, timjan och oregano kan man stoppa i maten även till de minsta. Någon vänlig själ som kan svara på vad det är för fläckar vissa kålrabbi har fått?


I köksträdgården har jag också sommarblommor och efter förra sommarens totalt misslyckade direktsådder har jag i år förodlat inne och nu blommar sommarmalvan 'Silver Cup'.


 Rosenskäran bildar en härlig skog men har inte börjat blomma ännu.

 Zinnia 'Sunbow Purple'.

Luktärt 'Twilight' doftar ljuvligt.


 Ingen sommarblomma men jag måste ändå visa för jag är så lycklig att jag lyckades övervintra mina svarta stockrosor som nu står i knopp. Ser ni spindeln?


I köksträdgården har vi såklart också jordgubbar i massor. Jag hade ju som ni kanske minns planer på att bygga ett skydd för jordgubbarna av hönsnät men då vi har jordgubbar i hela den yttre bädden blev det ett projekt som kändes omotiverat tidskrävande i nuläget och det blev bara ett vanligt nät, men ett mörkgrönt istället för de hemska blå. Däremot har några bekanta som har ett lite mindre jordgubbsland nappat på idéen.


Och så här fint blev det! Vad har ni för favoriter i trädgårdslandet?

13 kommentarer:

  1. Mina favoriter är jordgubbar, potatis och fänkål i år.

    Får se vad det blir nästa år då jag förhoppningsvis dubblat min trädgård el. mer :-)

    Håller för fullt på att planera höstarbetet och nästa års projekt.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  2. Jag skulle nog säga jordgubbar och potatis om än jag i dagsläget inte har något utav det! :)

    Vill också säga hur otroligt imponerad jag blir av allt jobb ni lägger ner i huset, energin verkar aldrig ta slut och inte dina snygga idéer heller!

    Lycka till i fortsättningen också!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Ni två är helt fantastiska. Allt ni gör blir ju underbart fint!

    SvaraRadera
  4. Åh, jag blir så avis på din köksträdgård! : ) Så himla snygg och ser så inbjudande ut.
    Mina favoriter är nog rabarberna i år. De tar sig så fint och är väldigt tacksamma att odla. Nytt är annars potatis och jordgubbar. Gubbarna blev inte så många och jag tror de vill ha mer sol, så nästa år ska jag flytta mina odlingslådor. Kanske kan få till hälften av dina.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  5. Vilken otroligt fin köksträdgård ni har, och så fint och smart jordgubbsland! Imponerande!

    SvaraRadera
  6. Vilka fin trädgård! Jag vill så gärna ha sådana fina trädgårdsgångar där gräs möter grus men min man envisas med att det inte går! Hur gör man?

    SvaraRadera
  7. Det var ett ordentligt skydd för jordgubbarna. Hoppas ni får ha dem i från men att små små fingrar ändå kommer åt att smyga till sig en eller två!

    SvaraRadera
  8. Vilket snyggt och prydligt köksland! /cika

    SvaraRadera
  9. Vilken härlig köksträdgård! Och va fint det nya huset blev!
    Här kommer jag definitivt att titta in igen.

    Angående Stockrosen så har jag fått tipset att vattna den mycket under hösten, då övervintrar den bra. Mina har klarat sig bra, men om det beror på vatten eller att den står mot södervägg vet jag inte ;-).

    Många hälsningar,
    Ylvali

    SvaraRadera
  10. Wow, vilken fantastiskt fin köksträdgård! Rena drömmen verkligen :)

    SvaraRadera
  11. Kan du inte lägga ut en beskrivning på hur man gör skyddet till jordgubbslandet?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyddet till jordgubbslandet är inte i vår trädgård utan i våra vänners så jag har ingen beskrivning att ge men jag tror att ni kan lista ut det mesta genom att kolla på bilden och testa er fram. Lycka till!

      Radera
  12. Men jisses... precis sådant skydd har vi gjort till jordgubbarna! Till och med samma nät är det, blev så glad när jag hittade det istället för tråkigt hönsnät. Kolla in min blogg några inlägg ner, nästan likadan bild dessutom. Copycat... haha! Ja, nu börjar jag undra... har jag kommit på likadant själv eller har jag sett denna bilden tidigare och så har den legat i det undermedvetna... hmm!
    Jag ska göra ett inlägg sedan när jag målat ramarna svarta och då måste jag bara nämna detta, det är ju faktiskt lite kul...
    Måste också berömma er för det fina arbetet med stenläggningen, så duktiga ni är!
    Kram

    SvaraRadera

Annonser: