torsdag 21 juli 2011

Växthus


Nu är balkongräcket på plats på framsidan, helt underbart skönt att äntligen kunna öppna upp och vädra! Bilden är tagen från balkongen bort mot grusgången som leder ut från groventrén till köksträdgården och platsen för mitt blivande växthus. I den här delen utav trädgården har vi valt att jobba med övervägande raka linjer och grus medan gångarna i resten utav trädgården och runt huset kommer beläggas med marksten och vara böljande för att mjuka upp husets strama formspråk. 

Min lilla fruktträdsallé består utav en Skuggmorell (körsbär) och äpplena Transparant Blanche, Rödluvan, Esters Päronäpple, Barnäpple och ett Ananas Kanel som fått ersätta Tunaplommonet som tyvärr strök med i vintras. Gropen till växthuset är just nu på 15 kvadrat men jag tror att jag ska gräva ut lite till för att få plats med ett på 20 kvadrat liknande detta underbara från Vansta Trädgård. Prislappen gör att vi, precis som med köket kommer att ge oss på att bygga ett på egen hand, när det blir av får vi se men jag njuter redan nu av bara tanken på allt härligt jag ska odla där för att inte tala om sena höstmiddagar i ett varmt och mysigt extrarum!

Victorian Lodge från Vansta Trädgård

7 kommentarer:

  1. Vi vår tomt är så kuperat att vi faktiskt måste mura iaf ena sidan för att kunna få plats med ett växthus där det är platt. Känns ju tråkigt att man måste välja ett liknande växthus. Det är ju så fint att ha en murad/teglad grund.

    SvaraRadera
  2. Helt galet snyggt! Det kommer att vara sååå fint hos er och jag är säker på att ni kommer att bygga det såå fint. Som med allt annat.

    SvaraRadera
  3. Åh en sån skulle jag också kunna tänka mig att ha!!
    Fint det ser ut med grusgången och träden.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Så jätte fint ni gör! Ni är duktiga att se helheten i ert skapande. Inspirerande!
    Kram Anna i Skåne

    SvaraRadera
  5. Vilken dröm att ha ett eget växthus. Så fint du har det. Så duktig du är.

    SvaraRadera
  6. Hej! I våras, närmare bestämt april, kom det ut en extratidning av "Hus och hem" med ritningar på diverse olika saker. Bland annat ett växthus som liknar det du har på bild. Det går säkert att få tag på tidningen fortfarande i fall du vill ha tips tilll ert bygge. I annat fall har jag tidningen... Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Hej! I våras, närmare bestämt april, kom det ut en extratidning av "Hus och hem" med ritningar på diverse olika saker. Bland annat ett växthus som liknar det du har på bild. Det går säkert att få tag på tidningen fortfarande i fall du vill ha tips tilll ert bygge. I annat fall har jag tidningen... Kram Maria

    SvaraRadera

Annonser: