måndag 18 juni 2012

Smågatsten it is!


J knackar gatsten för glatta livet och visst tar det sin lilla tid men det blir såå snyggt. Det känns så gediget. Så äkta. Så vackert. I am in love. Passbitarna (dvs de bitar som måste klyvas för att passa in) ska på plats och stenmjöl ska borstas ner mellan springorna men redan nu, oh my vilket lyft efter att ha levt med lastpallar framför bron i dryga tre år.


Lille W tokgillar också. Till skillnad från det vassa bärlager som legat på gångarna sedan i fjol så är gatsten mjukt och skönt att springa på för små barnfötter. I somras grävde vi ut gångarna till frostfritt djup, fyllde på med sand och bärlager, vägde in rätt lutning och paddade flera vändor. Sedan fick vintern göra sitt och nu har vi paddat igen och fyllt på med ett par cm stenmjöl. Och nu knackas sten för sten ner med gummiklubba - ett tetris i jätteformat som J kallar det. Det gäller att vrida och vända på varje sten så att de passar optimalt med varandra och ingen sten är den andra lik. Ett par handskar och en gummiklubba har redan fått sätta livet till och fler lär det nog bli misstänker jag. Efter att ha provat oss fram med olika mönster så föll valet på bågsättning. För att få till en jämn förstabåge tog vi hjälp av ett VP-rör och sedan har vi utgått från den bågen. Vi sätter stenarna tätt och i tegelförband, dvs så att de överlappar varandra. Ja det var lite om hur vi gjort och tänkt. Har ni frågor så shoot!

Tre stenpåsar tömda. Sjutton to go. To be continued!

Translation: Right now we are spending our days laying cobblestone on our garden paths. 




20 kommentarer:

  1. Gud vad duktiga ni är! Så snyggt!

    SvaraRadera
  2. Det här har du säkert hört miljontals gånger men jag måste också säga det, HJÄLP vad imponerad och inspirerad jag blir!
    En vacker dag ska jag och min sambo också köpa ett hus men vi har aldrig känt någon större lust att totalrenovera något, iallafall inte jag .... tills jag hittade din blogg! Hehe.

    Som sagt, du/ni inspirerar verkligen och jag imponeras verkligen över er planering och utförande!

    Jag är glad att jag hittade din sida och jag kan glatt meddela att jag kommer att fortsätta följa den också. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh men tack Jenny - jag blir superglad och extra glad blir jag av att höra att vi kunnat bidra med lite renoveringslust! Varmt välkommen hit!

      Radera
  3. där det går fort! och där är det vackert! verkligen vackert mönster! riktigt imponerad! Det kompletterar ditt vackra hus på bästa sätt! tack för synen och har en vacker dag är jag glad att  uppföljaren!

    SvaraRadera
  4. Det blir supersnyggt!! Förstår att du är helnöjd :)

    SvaraRadera
  5. Verkligen pricken över i! Ni får Sveriges vackraste hus alla kategorier:D

    Älskar den typen av gatsten.
    Skulle gärna själv lägga gatsten vid entren framför radhuset, då jag tycker det ger en kullerstenskänsla jag tror skulle passa huset, men just nu lutar det åt att vi lägger grus (ljusgrå tumlad granit) istället.

    Vi kommer ha någon form av kantsten, såklart, mot gräsmatta/staket/rabatt, och tumlad betongsten, typ byasten, eller den fina gatstenen som ni använder, från St Eriks ligger nära på hands:)

    När det är dags (förhoppningen är att det blir i år i alla fall, för vi har varit på G i 3 år nu!) byter vi plank mot grannen också, samt bygger ett ca 140 cm högt spjälstaket med överliggare (där det ska klättra humle och klematis) ut mot gångvägen, så vi får lite innergårdskänsla.
    Blir nog bra när det är klart.

    Ser med spänning fram emot hur resultatet hos er blir, när allt är klart!
    Ta mycket bilder:)

    Kram Susanne

    SvaraRadera
  6. Superfint blir det!Gatsten är alltid rätt tycker jag. Men ett drygt arbete och det sliter nog både på knän och armar!Har ni någon sten närmast huset också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Närmast huset blir det en upphöjd rabatt inramad av en låg mur av storgatsten men allra längst in ska vi lägga kullersten för att undvika jordigt regnstänk på huset och flytta ut rabatten en bit. Sitter just nu och planerar rabatten men känner mig lite begränsad av att det rasar snö från taket rakt ner i rabatten om vintern.

      Radera
  7. Ser ut att bli riktigt fint och kommer att passa bra till det ståliga huset.

    Lite elak känner jag mig dock när jag inte kunde låta bli att skratta. "Tre stenpåsar tömda. Sjutton to go." Kör hårt ;))

    /Cecilia

    SvaraRadera
  8. Wow vad fint det blir!

    SvaraRadera
  9. Så fantastisk fint det blir...
    Vi hadde behøvd en som deg til å planlegge vårt uteområde...
    Ha en fin dag!
    Klem Iris

    SvaraRadera
  10. Jag måste också ösa lite beröm över er!
    Det är helt fantastiskt vilket fint jobb ni har gjort. När jag läser att ni har haft lastpallar framför trappan i tre år så ger det mig hopp - vi ska nog säkert bli klara nån gång i framtiden också ;)

    Snyggt, snyggt, snyggt och jag får alltid massor med inspiration av ert bygge och trädgård!

    SvaraRadera
  11. Så fint det blir! Men vilket megajobb! Lycka till och kör hårt :)

    SvaraRadera
  12. Det kommer att bli superfint!! Men visst är det tuuungt jobb... Sten gör verkligen skillnad, vi fixade nyligen till kring odlingsbänkarna hemma med både byasten och mackadam och vilken skillnad det blev!

    http://piffsvarld.blogspot.se/2012/06/stenigt.html

    Kram
    S

    SvaraRadera
  13. Hej; ni har ett jätte fint projekt på gång, vi har lite samma sak på kommande hemma. Men nu funderar jag vad ni har för mått på stenarna ni satt mot gruset/infarten? Och hur har ni fått dem att hållas på plats genom vinter och snöröjning?
    Du har en super trevlig blogg! Tittar alltid in här nu och då för att få lite inspiration! :)

    SvaraRadera
  14. Jisses vilket drömhus ni har. Allt är verkligen sååå fint och ni verkar ha hur mycket energi som hällsttill alla era projekt.

    Tack för att du delar med dig av allt detta :D

    Kram

    SvaraRadera
  15. Oj vilket jobb ni gör.. jag blir matt bara jag tänker på det.. =) Lycka till med återstående 17 säckar! Fint blir det i alla fall!

    Vi funderar på att gjuta gångar som man gör mycket kring medelhavet, har ni någon erfarenhet kring det?

    Hälsningar malin

    SvaraRadera
  16. Kära någon så¨vackert ert hus är! Det är underbart och nu när stenarna är på gång så blir det ju bara ännu vackrare!! :)
    Älskar att finna inspiration till hemmet och det kan du då leverera varje gång :)

    Kram Erika

    SvaraRadera

Annonser: