måndag 6 augusti 2012

Hektar


Vi har börjat knapra på sista sommarlovsveckan här hemma. Vemodigt minst sagt. Känner mig inte alls färdig med sommaren. Inte på långa vägar. Men idag gick det inte att klaga på vädret så jag öppnade skyndsamt det mentala tanklocket på vid gavel och njöt av sol, värme och en mysig heldag på djurparken. För bada går ju tyvärr inte med infekterade suturer på tappra lilla skattens ben. 

Men trots vemodet börjar jag ändå längta efter att ägna insidan av huset och bloggen lite tid och kärlek igen. Men jag är långt ifrån ensam om att ha trappat ner tempot här på bloggen i sommar och istället funnit ett kreativt utlopp i Instagram. Att det är så opretentiöst, lättillgängligt och snabbt tilltalar men jag tror också att Instagrams enorma genomslagskraft och popularitet handlar om något annat. Att det vittnar om vår dragning mot det dåtida och om den rådande trenden där retroinfluenserna är många. Efter år av monokromt och avskalat längtar vi efter att få doppa hela vår omgivning i ett mjukt, varmt, fluffigt filter. Det är min teori, vore jätteintressant att höra vad ni tror!

Två av mina favoritflöden på Instagram kommer från @heltenkelt och @weronicaf och lampan Hektar har alldeles nyligen flyttat in hos dem båda. Blev sugen redan när Frida visade bild på den från Milano i våras och suget blev inte mindre nu direkt. Har fortfarande 30 mil till närmsta varuhus så jag får nöja mig med att titta på bild så länge. Tyvärr.

14 kommentarer:

  1. Tråkigt när sommaren lider mot sitt slut, men tänk vad man kan mysa på hösten med tända ljus mm :)
    Ja den lampan är en riktig goding!

    Ha en fin tisdag,
    Kram Catta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Jag älskar hösten, måste bara komma över sommaren-är-slut-ångesten först!

      Radera
  2. Ikea finns ju även på nätet. Ett tips!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast Hektar verkar inte ingå i beställningssortimentet tyvärr.

      Radera
  3. Jag är inte heller klar med sommaren på långa vägar, vi får hoppas det blir en härlig indiansommar långt in på hösten. Är några dagar på Gotland och använder Instagram hela tiden, dels tror jag som du att det lockar med att det blir fina bilder, dels är det så snabbt. Man tar en bild, lägger ett filter och lägger upp, fyra knapptryckningar. Hils Caroline

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snabbheten gillas helt klart. Och jag blir helt tokig av alla Gotlandsbilder som pumpas ut på Instagram, den ena vackrare än den andra. Alldeles för länge sedan jag besökte ön nu!

      Radera
  4. Tack för en toppenbra och enormt inspirerande blogg!

    SvaraRadera
  5. En sådan står och väntar i sin kartong hemma hos mig med!! Längtar efter att få ställa den på plats när vi är klara nere!!! Dom är så fina! Köpte även tre små till taket i våra hallar!! Kram!

    SvaraRadera
  6. Tusen tack! Hoppas du fick mitt andra mail?

    Kram
    Anna-Malin

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar stil du har tjejen :)
    Brukar du shoppa på http://goattention.se eller chicy.se ?
    Jag tipsar om onlineshoppar, outfits samt stylingtips :)

    SvaraRadera
  8. Fin blogg du har här! Allt gott Sofia

    SvaraRadera

Annonser: