måndag 14 januari 2013

Thailand - here we come


Den här tiden om en månad befinner vi oss på en strand i Thailand och den mentala packningsprocessen är i full gång. Hajfenan och cyklopet har lilla T redan packat medan J fixat pass till mini och jag håller på att inventera sommargarderoben. Även om jag och J gjort flera långresor ihop så har vi aldrig rest längre än till Norge med barnen så det är mycket som ska kollas upp och förberedas. 

Häromkvällen fick jag ett infall att googla solkrämstester vilket ledde till att jag låg vaken halva natten och finkammade nätet på info. Har lite svårt att hantera informationssamhället ibland... Men om jag nu har förstått det hela rätt så finns det ingen forskning som visar att solkrämer skyddar mot Malingt Melanom snarare tvärtom att vi luras att stanna ute i solen för länge och att solkrämer dessutom innehåller allsköns gifter som jag definitivt inte vill marinera mina barn i. Hjälp. Men jag har nu fått en ekologisk solserie rekommenderad som det lutar åt och Iniminis tuffa solskyddskläder är beställda till kidsen. Skulle solkrämsvalet fattas enbart med näsa och öga skulle Hawaiian Tropic lätt få följa med i väskan. 

Som sällskap på (den fruktade) flygresan följer bland annat en fullmatad iPad, hela Ingela P Arrhenius fina pysselboksserie och E L James hypade triologi - om blir så mycket läsro för oss vuxna med två små energiknippen i sällskapet återstår att se. Tyvärr levde de båda barnböcker om Thailand som vi lånat på bibblan inte alls upp till förväntningarna men lilla T har i alla fall lärt sig hur man hälsar i Thailand och tränar flitigt här hemma. En mycket taggad liten resenär vill jag lova! 

Sitter ni på några tips och råd om solkrämer, långflygningar med barn eller annat att tänka på inför resan så får ni mer än gärna dela med er!!

40 kommentarer:

  1. Solkräm, ekologiskt är ju bra på många sätt!
    Apoteksteknikern i mig vill dock informera lite kring spf ;)
    Skillnaden mellan 30 och 50 spf är minimal, det skiljer ungefär 1% i rent skydd mellan dem. Så ska ni satsa högt räcker ABSOLUUUUT 30 spf! Mindre kemikaler men i princip samma skydd som spf 50. Snällare för huden!

    Använd gärna solskydd anpassat för ansikte till just ansiktet, huden i ansiktet är en helt annan än huden på kroppen.

    Cerat med solskyddsfaktor finns på apotek, Nueva har en orange med spf 30 som hela familjen kan använda!

    Stryk på nytt solskydd var 4:e timme, varannan om ni badar mycket eller torkar er med handduk ofta!

    Ser fram emot er Thailandsresa! Vi åker i mars för första gången, vann en resa dit som nu ska utnyttjas. Har inte alls varit sugen på Thailand innan, men gratis är ju som bekant: gott ;)

    Sola sunt! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för all input, det uppskattas verkligen! Under min maraton googling upptäckte jag också att spf 30 är att föredra framför de högre faktorerna. Lätt att göra fel och tänka ju högre desto bättre!

      Vilken lyx att ha turen att vinna en resa!!! Var i Thailand ska ni?

      Radera
    2. Jag trodde inte på det först, ingen "vanlig" människa vinner en sån resa :)

      Vi åker till Bangkok 3 dagar, Khao Lak 7 dagar, Phi Phi 5 dagar och Hong Kong 4 dagar.

      Vart i Thailand ska ni? Ser fram emot dina uppdateringar om resan! ;)

      Radera
    3. Förstår det!!! Låter som en härlig resa! Vi ska bo ute på Railay.

      Radera
  2. Bor i Texas och flyger hem till Sverige med mina barn minst en gang per ar. De ar lite aldre nu men vi har rest sen de var ca 2 manader gamla och det har aldrig varit nagot problem. Nar de var mindre hade vi med oss magnet pussel - mindre risk att tappa bitar. En grej som rackte hangde med pa manga resor i lite olika varianter var ett antecknigsblock och en liten pase med klistermarken; rita en bild och satt dit djur,bilar etc, skriv en historia om att klistermarke, gor din egen "serie tidning" osv - flera timmars underhallnig. Om "magic paper" finns i Sverige ar det ocksa toppen - har speciella pennor som bara funkar pa den typen av papper (inga flackar pa klader osv. Ha en trevlig resa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att få höra positiva erfarenheter av långflygningar med småttingar och stort tack för sysselsättningstips till resan!

      Radera
  3. Jag har hört mycket gott om PRODERM: http://www.vitaminvaruhuset.se/sok/?q=proderm
    Det ska tydligen vara mycket bra och håller även efter bad

    SvaraRadera
  4. Kan rekommendera kokosolja som solskydd. Kokosolja innehåller titandioxid (tiosol) som skyddar mot både UVA och UVB-strålar. Detta gör kokosolja till ett utmärkt solskydd som motsvarar solskyddsfaktor 15. Och så innehåller den ju inga kemikalier alls. Du kan säkert hitta mer info om du Googlar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade både bu och bä när jag gjorde en snabb googling. Har du testat själv?

      Radera
    2. Nä, men svärmor använder enbart detta och hennes svägerska har just kommit hem från 2 månader i solen och hon har ljus fräknig hud och blir lätt bränd men det hade funkat hur bra som helst för henne. Tror man ska satsa på kokosolja av hög kvalité i alla fall. Kanske använda som allmänt solskydd och så toppa med något med hög spf vid behov?

      Radera
  5. Jag har inga barn så jag kan inte tipsa om resan. Så jag vill rädda din semester - de stunder som du kommer att ha för dig själv och få möjlighet att läsa något...

    Mitt starkaste tips är alltså att du ska skippa 50 Shades-trilogin. Den är nämligen riktigt usel - en simpel mishmashad historia som är dåligt skriven och "kryddad" med så ointressant mycket sex att man gäspar sig igenom den.

    Ta med dig något läsvärt istället. Något som du kan njuta av när du väl får lite egentid istället för att lida dig igenom 50 Shades. Vill du ha lästips har jag massor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för varningen! Ja det verkar verkligen vara två läger, älska eller hata. Just därför kan jag ju inte låta bli att läsa (åtminstone en del) för att bilda mig min egen uppfattning. Men det kanske är vanskligt att ta med den som grisen i säcken på resan, kanske bäst att läsa ett par kapitel innan jag åker för att avgöra om de får följa med eller ej.

      Radera
  6. Härligt med solsemester för att ladda batterierna.

    Jag har rest en hel del med mina barn och har enbart positiva upplevelser!

    Vi har använt Ambre Solaire kids spf 50 och det har funkat bra. Jag köpte den efter att ha läst ett test i Testfakta.
    Det som också har funkat bra är att inte vara ute mitt på dagen och att soldräkter. Dock kan blöta soldräkter göra att man blir väldigt kall!

    På flygresan så har iPad och iPhone varit två bra resesällskap. Om ni har tillgång till det så rekommenderar jag en Pipp-app som heter Villekulla. Vår 4-åring kan sitta hur länge som helst med den!

    Vi har alltid delat upp barnen mellan oss så att vi har ansvaret för ett barn var. Det har funkat bra för oss och gjort att båda har fått odelad uppmärksamhet hela tiden från en förälder.

    Innan start och landning har vi alltid gett näsdroppar för att minska risken för onda öron.
    Trots att de brukar erbjuda familjer att gå på planet först så brukar vi vänta till så sent som möjligt. Sitta ombord på planet kommer man att göra tillräckligt ändå!

    Ett tips är att packa extrakläder till både barnen och er själva i handbagaget då man aldrig vet vad som kan hända under en resa.
    Den enda gången som jag glömde detta så kräktes vår dotter på bussen till flygplatsen!
    Ett annat tips är att ta med en kräkpåse, den bästa sorten är de som man kan få på sjukhus med en hård plastring högst upp.

    En ovärderlig sak att ha med är överraskningssnacks. Dels för att hålla blodsockret på en bra nivå men även att ha något roligt att överraska med när flygresan känns för lång. Behöver inte vara något mer krångligt än t.ex. torkad frukt. Vi har dessutom haft med akutsnacks i form av t.ex. chokladboll...
    Det är även bra att ta med något mer matigt eftersom det kan dröja ett tag innan de serverar flygplansmaten. Även om de brukar försöka att servera barnen så snabbt de bara kan.

    Bra att ha i reseapotek:
    Xylocain för insektsbett och solsveda
    Vätskeersättning för barn
    Alvedon och Ipren
    Bra mjukgörande kräm då man blir torr av allt badande och duschande
    Tabletter som motverkar turistmage. Finns på vaccinationscentraler och kan ätas av även små barn.

    Ha en underbar resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tusen tack för alla fina tips!! Verkligen! Villerkullaappen har vi missat, måste genast kollas upp (så snart jag hittar igen paddan som sonen gömt).

      Radera
  7. Rekommderar också Proderm som solskydd, det är i skumform och lätt att applicera. Du kan läsa mer på www.proderm.se

    Trevlig resa!

    SvaraRadera
  8. Vad härligt med Thailand. Verkar som ni fått en hel del matnyttiga tips redan. En god vän till mig slog in lite små paket med överraskningar till barnen att ta fram när ork och tålamod tröt. Vem blir inte glad av att öppna paket liksom?
    Trevlig resa!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja galet härligt ska det bli! Låter inte alls som någon dum idé!

      Radera
  9. Lämna serien 50 nyanser hemma. Den är förfärligt dåligt. Hitta bättre böcker. Ha en underbar resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åsikterna om dessa böcker går verkligen isär, måste bilda mig en egen uppfattning helt klart, men kanske inte på semestern.

      Radera
  10. Hade jag jobbat på ett Kronans när dig hade jag hjälpt dig med reseapotek ;)
    Läser alla andras kommentarer:
    - Spypåsar med plastring som man sedan "snurrar ihop" (om den har använts) finns på apotek (iaf Kronans)
    - Tabletter för turistdiarré finns oxå på apoteken. Loperamider. Dimor, exempelvis. Dock för hög ålder för era två små barn.
    - Vätskeersättning för barn med goda bakterier finns, Semper.
    - Vätskeersättning för vuxna finns, Resorb.
    - Vattentäta plåster
    - Sårrengöring
    - Myggmedel
    - After-bite (vid insektsbett)
    - Solskydd
    - Solhattar till mindre barn (med ett längre, tunt skynke för skydd av nacke och bakhuvud, samt sidorna av huvudet)
    - Småtuber av munskölj, tandkräm, shampoo, balsam, handkräm, intimtvål, tvål, bodylotion osv.
    - Nackkudde och skyddmask för ögonen om man vill sova skön(are) på flyget
    - Cerat med solskydd i (Nueva)
    - Tröstisar, plåster som är mjuka i form av olika små djur. Känns som att klappa på lite päls.. bra till barn som just behöver lite tröst ;)
    - Alvedon, Ipren - vuxna och barn.
    - Tryckutjämnande öronproppar till flyget. Man hör lika bra, men man slipper locket för öronen vid flygning
    - Hudkrämer till den torra luften/kabinen på flyget
    - Stödstrumpor till flyget för att motverka blodproppar

    mm. mm :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh tusen tusen tack fina du för alla tips!!! Bra att du påminde mig om vattentäta plåster, Tilde har ju ett stort ärr nere vid fotknölen som jag vill skydda från solen!

      Radera
  11. hej
    det finns fina solkrämer ekologiska och fri från gifter på Mertethes, Kungsgatan vid bubblans minilivs. Jag har använt deras solcreme i sommar och var supernöjd.
    Med vänlig hälsning
    katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kikade in på hennes hemsida under min maratongoogling men hittade inga solkrämer men det har hon alltså! Tack för tipset!

      Radera
  12. Aurora har verkligen super bra tips!
    Jag har varit utomlands med mina små flera gånger, varav till Thailand i två månader med våran då 3,5 åring samt våran minsta som bara var 6 månader vi tillfället.
    Det var absolut den härligaste och bästa resan vi gjort! Om du vill läsa om vår resa så finns den på min blogg under Thailand.
    Ett tips jag kan ge är flytvästar till barnen. Det har gjort oss trygga så vi kunnat åka båt och färjor till roliga och vackra öar.
    Solskyddskläder är verkligen att rekommendera. Det är otroligt varm på dagen.

    Annars önskar jag er en super härlig resa till mitt favorit land, jag är sååå avis!

    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men att hon hade, tack snälla Aurora!!! Och tack till dig Anna - flytvästarna ska absolut packas ner trots att de är så skrymmande, vi åker aldrig båt med barnen utan hemma och skulle inte göra det i Thailand heller.

      Radera
  13. Förutom solskyddskläder så har jag använt eco cosmetics solskydd både till mig och barnen. Innehåller inga nanopartiklar (inga kemiska filter), konserveringsmedel, PEG, SLS, zinkoxid, petroleum, paraffin, silikonderivat eller parabener.

    http://www.enlagomdosgront.se/2010/06/15/ekologisk-solkram-som-ar-minst-lika-bra-som-konventionell-solkram/
    http://www.bodystore.com/3/sv/varumarken/eco-cosmetics

    Köpte senast i somras på hälskostbutiken (Hälsokraft) intill Kii på Kungsgatan här i Umeå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att det finns alternativ till alla kemikaliesalvor!!!

      Radera
  14. Reser inte till Thailand utan myggmedel - MyggA som stick. / Kristina

    SvaraRadera
  15. Det finns en sida som heter www.greenpeople.se som säljer ekologiskt solskydd. Har inte provat själv ännu men ska testa till sommaren. De verkar ha rensat bort en massa kemikalier. Jag känner som du - vill inte gärna smeta in mina barn med massa kemikalier.

    Trevlig resa!
    Mvh Anette

    SvaraRadera
  16. Vi landade i Thailand idag med vår 3-åring. Underbart. Inte första resan, dock den längsta. Jag var lite orolig för den långa flighten men det gick hur bra som helst. Det dröjde ganska länge innan de släckte på planet men när det väl blev mörkt somnade han på golvet under våra ben (hur flygsäkert det är vet jag inte...) och sov sen ända fram. Nå, vi har alltid använt Acos produkter till honom, både spf 50 och 30 och han har aldrig bränt sig. Har också varit noga med uv-kläder och solhatt. Vi har också varit kittade med allsköns grejer från Apoteket, men aldrig behövt använda mer än nåt plåster. Men better safe than sorry. Jag (gravid) och min man var på Railay för tre år sedan. Det finns två helt ok stränder, dock utan parasoll och stolar. Det finns inte mer än en liten remsa asfalterad gångväg så det kan bli problem att dra barnvagn (klart att det kan ha ändrat sig). Annars är mitt tips att ta dagen som den kommer och njuta av värmen och familjen. Zandra

    SvaraRadera
  17. Hej!

    "Aurora" hade bra tips om flygresan så dom tänker jag inte upprepa. "Annonym" hade tips om paket. Jag har ett liknande tips. Några veckor före våran flygresa tog jag små leksaker som jag vet att barnen tycker om men som hade fallit i glömska. Jag slog in dom ett och ett i paket. Glädjen var stor när dom återsåg sina bortglömda leksaker. När vi gjorde den resan var barnen 1½ och 4 år. Det är en billigare lösning än att köpa nya leksaker. Det var ingen besvikelse från barnens sida att det var deras egna gamla leksaker i paketen. Nyfikenheten var i stället stor om vad som kunde vara i nästa paket och vi kunde ha lite gissningstävling.

    Trevlig resa!
    Fjällkänsla www.fjallkansla.se

    SvaraRadera
  18. Solskyddstips http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article62186.ece

    SvaraRadera
  19. Trevlig resa önskar jag er då!!
    Läste mycket om solskyddsfaktorer i somras och valde sedan att köpa via Mary Kay, de har solskydd 30 och 50 och ska enligt undersökningar inte innehålla skadliga ämnen som många av de på Apoteket.

    Ha det gott! Malin

    SvaraRadera
  20. Det finns bara EN solkräm som är OK enligt mig, Biotherm. Hela familjen delade på en flaska en vecka i värmen och det blev en halv över. Biotherm är utan parabener som många av de svenska innehåller, till skillnad från t ex Danmark tillåter vi det i våra krämer, danskarna gör det inte. Jag menar då de "vanliga" sorterna som finns på Åhléns, H&M, ÖB, Rusta, ICA osv.. Parabener är cancerframkallande och påverkar främst fortplantningsorganen vilket är horribelt då vi kletar in kroppens största organ i skiten. Biotherm är bra och du behöver inte ösa på och vi hade även den i ansiktet. Vår treåring hade BARA den och inte ens uv-dress vilket vi absolut bojkottar. Jag vill också varna för Mary Kay, vår kompis köpte det märket och hennes tre barn blev alla som röda tomater och med rinnande ögon, katastrofalt! Hon ringde och klagade och fick pengar tillbaka och allt det där men barnen led i flera dagar när geggan rann ner i ögonen. Det är MINA åsikter men även råd och erfarenheter som jag vill dela med mig av eftersom du frågar.

    Ha det super på semestern!!

    Hälsningar,
    Maria

    SvaraRadera
  21. Ett tips är att inte låta barnen sova på golvet i flygplanet. Sist vi åkte var det ett barn som spydde upp lite välling och även fast de torkade upp det snabbt kom det fram kackerlackor efter en stund. Barnets mamma var från Thailand och pappan från Sverige men hade bott i Thailand. De båda var inte så förvånade med tanke på att planet kom från Thailand. Jag och min man höll däremot på att få krupp över kackerlackan, spyan gick bättre ;)

    SvaraRadera
  22. http://www.naturligtsnygg.se/?p=23122

    SvaraRadera
  23. Så härligt att ni ska åka till Thailand! Vi hoppas på att komma iväg på ännu en Thailandsresa nu i april (vi har ännu inte bokat eftersom det är oklart om vi kan pga jobb). Eftersom jag och min man har rest till Thailand med barn vid två tillfällen så har jag några tips till dig. De finns redan sammanfattade på min blogg så läs detta inlägg om du vill: http://sofiaahlehjelm.blogspot.se/2012/05/tips-for-resor-med-barn.html

    Angående solskydd för barnen så kan jag rekommendera bra solskyddskläder och en solkeps med skydd för nacken (vi sa till vår 2-åriga dotter att hon inte fick bada utan den och höll hårt på den regeln första dagen och sedan satt den kvar på huvudet hela semestern). Vi använde även Proderm för barn till vår äldsta tjej (lillasyster som var 2 månader var aldrig i direkt solljus så då räckte det med en heltäckande solskyddsdräkt).

    Hoppas att ni får en underbar resa! Kram!

    SvaraRadera
  24. Vinäger är bra att ha med sig på stranden om man råkar bli bränd av en manet.

    SvaraRadera

Annonser: