lördag 29 september 2012

Ljuva höst!


Jag älskar denna tid på året. Det är fortfarande ljust ute om mornarna och naturen är så vacker att det är snudd på overkligt ibland. Och jag vet inte om det är höstluften eller vad men jag fylls alltid av lusten att lära mig något nytt och utvecklas så fort det blir lite svalare ute. Det är som om hjärnan vaknar till liv igen efter en lång och välbehövlig siesta och en utav utmaningarna jag satt mig för denna höst är en entreprenörsutbildning på Uminova. Vi har bara hunnit träffas en gång än så länge men första träffen gav massor då vi fick hjälp utav duktiga regissören Mia Westin som puschade, peppade, utmanade och coachade oss hur vi bäst ska presentera våra äffärsidéer. Mia var väldigt ärlig och rak och det gillar jag! Och även om jag är van att stå inför folk och prata dagarna i ända så är rollen som lärare inte riktigt samma sak som rollen som mig själv. Nyttig träning m.a.o!

Idag har jag och barnen haft en riktig mysdag, gått i pyjamas fram till lunch och sedan gått ut och plockat korgen full med äpplen och bakat paj. Transparente Blanche och Rödluvan producerar riktigt bra medan de andra tre sorterna ligger lite lågt fortfarande. Men det blev ändå en ökning med flera 100 procent mot förra året då vi bara fick en handfull äpplen. Om några år lär vi ha äpplen så det räcker till ett helt musteri! Men medan jag och barnen haft en glassardag så har J kämpat på och knackat gatsten med vänsterhanden då högern är ordentligt överansträngd och måste måste måste vilas. Ja sån är han min sambo. Envis som få! 

12 kommentarer:

  1. Hösten är återuppbyggnadens tid så du känner helt rätt!

    SvaraRadera
  2. Hösten är mysig och vad härligt att skörda egna äpplen !

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  3. Hösten med sin krispiga luft är helt underbar! Däremot när regnet öser ner dagarna i ända så kan man ju hålla sig för skratt, men men. Vad vore väl livet utan variation :)

    Jag gillade verkligen korgen, så tack och bock för länken.

    /Cecilia

    SvaraRadera
  4. Härlig "äppelkorg-bild"!
    Vad är det för fin klänning som syns på bilden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag köpte den på H&M förra hösten!

      Radera
  5. Tack för en underbart inspirerande blogg! Jag hittade den i helgen av en slump då jag googlade "göra egna dörrkransar" :)Jag måste säga att jag är grymt imponerad av ert arbete!
    Jag tittade på er tvättstuga och den liknar vad jag själv skulle vilja ha. Därför undrar jag om du kan berätta mer om inredningen? Är det IKEAS städskåp ni har? Lösningen att lyfta tvättmskinen tycker jag är lysande men till vilken serie hör de "hyllorna" som er tvättmaskin står på? Tacksam för svar! Hälsn en Vasa-bo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack va roligt, varmt välkommen hit! Ja det är så galet smidigt att ha upphöjda maskiner! Under maskinerna har vi IKEAs överskåpsstommar för kyl och frys men vi har byggt om dem och satt in lådor istället för skåpluckor. Skåpet vilar på en balk i bakkant och är förstärkt med vinklar, i framkant IKEAs standardben. Maskinerna står på små gummifötter som fungerar likt sugkoppar. Lycka till med er tvättstuga!

      Radera
  6. ja det är härligt med höst, men stackars maken, om han måste vila, varför bygger inte du istället? så slipper han kämpa med fel hand! han är säker kompetent att lära dig. =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du för att min sambo ska vila så ska det till något mer än en överansträngd arm, det är helt enkelt inte hans grej. Så om jag skulle ta över den sista stenläggningen så skulle han bara hitta på något annat istället =)

      Radera
  7. Härligt med massa äpplen, de kan man ju använda till så mycket så det är ju en tacksam frukt på det sättet. Vi satte ett åppelträd förra året så vi får nog vänta några är till innan vi får någon skörd att prata om.

    SvaraRadera
  8. Vilken fantastisk bild!! Den senapsgula klänningen är så himla fin!

    SvaraRadera

Annonser: