onsdag 16 december 2009

Pepparkakshuset och reportage!



Nu är pepparkakshuset klart, en riktig stämningshöjare där det står och lyser så mysigt! Det blev som ni ser varken Eiffeltornet eller Villa Villerkulla utan det blev Kaptenshuset till slut. Hyfsat enkelt att göra, det som tog tid var de spröjsade fönstren. Till nästa gång ska jag försöka hitta en stans i lämplig storlek så slipper man pillret med att skära ut fönstren, kanske en legobit skulle kunna funka!?

Ni har efterlyst pepparkakshusbyggstips och här kommer några;

* Kavla ut degen till ca 3mm flytta sedan över till bakplåtspapper och skär ut bitarna
* Grädda stora och små bitar för sig annars bränns de små
* Lägg aldrig degen på en varm plåt då kan den bubbla sig
* Kontrollera delarna efter de har gräddats och skär till med en vass kniv där så behövs
* Ha rivjärn eller sandpapper till hands för att fila bort ojämnheter vid hopsättningen
* När jag gör kristyren siktar jag drygt 2dl florsocker och blandar med 1/2 äggvita. Viktigt att den blir riktigt hård (du ska kunna vända skeden upp och ned utan att den rinner av) så blir den lättare att spritsa ut.
* Och slutligen ta god tid på dig och kom ihåg att lite ojämnheter och missar bara är charmigt!

I dagens VK kan ni läsa ett reportage om oss och den fina gåva som vi fick. För två månader sedan blev jag kontaktad av Ingrid Nordeman från Stockholm som hittat mig via förra reportaget i vk och som undrade om vi ville ta över dessa möbler som Johans farfarsfar tillverkat i mitten av 20-talet. Tänk vilka underbara människor man kommer i kontakt med via bloggen! Klicka här för att läsa reportaget!

Nej nu ska vi ta och klä granen så att vi hinner njuta av den ordentligt och slipper stressen kvällen före! När tar ni in granen?

12 kommentarer:

  1. WOW, jag fattar inte hur folk gör pepparkakshus. SJälv har jag inte ens lyckats sätta ihop ett av den enklaste modell... det bara rasar hur jag än gör... Skulle gärna göra mitt hus annars.. det hade varit kul.

    SvaraRadera
  2. Pepperkakshuset blev ju riktig snyggt! Snyggt jobbad! Ska komam ihåg alla tips eller kanske vi gör ett i början av nästa vecka när det stora barnen kommer hem. Det kan ju vara riktig roligt.
    / ela

    SvaraRadera
  3. Mycket imponerad av pepparkakshuset!

    /Änglahår

    SvaraRadera
  4. Så fint pepparkakshus! och vilka bra tips! Måste bara berömma din otroligt fina blogg! Är heltklart en av mina favoriter! Fortsätt blogga! =)

    Hälsningar Patricia

    SvaraRadera
  5. Riktigt fint pepparkakshus!!
    Här klas granen ALLTID på uppesittarkvällen. /Familjevillan

    SvaraRadera
  6. Jag säger bara WOW! Får jag flytta in i ditt pepparkashus???

    SvaraRadera
  7. Så otroligt fint det blev!!
    Får satsa på ett peppishus nästa år istället...
    Må gott, nu har vi också massa snö och tio minus, härligt!!
    Kram Maja och lilla Julia.

    Ps, så roligt med möblerna, grattis!

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul med pepparkakshus.
    Här kan du se det senaste jag gjort:
    Huset vi ska bygga:
    http://langborgsullevidal.blogspot.com/2008/12/rets-pepparkaksbygge-gingerbreadhouse.html
    I år vann jag ett så då blev det inget bygge.

    Vi har vår gran i förrådet sedan en vecka, där står den och vänjer sig vid lite varmare grader och dricker vatten ur en hink.

    Till helgen tror jag den kommer in.
    Eftersom Matilda och min pappa fyller dagen före julafton, blir det lite jäktigt precis före jul.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  9. Du har gjort ett otroligt pepparkakshus ! Så fint.
    Vad roligt med möblerna och så underbara människor det finns som tar sig tid att hitta :)

    Kram
    Anci

    SvaraRadera
  10. Gud vilket snyggt pepparkakshus!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Nämen ååååh - vilket underbart pepparkakshus!!!

    Och vilket otroligt tålamod du har som har suttit med dessa fönster...

    På Holm har vi inte fått till något pepparkakshus ännu - får se om vi kan bygga i hop något i helgen :)

    Men den här byggnationen brukar resultera i dåligt humör på vissa inblandade i familjen så jag vet inte om vi skall ge oss in på det i år:)

    Granen kommer in dagen innan julafton hos oss!

    Ha en skön helg - kram!

    SvaraRadera
  12. HalloJ!

    Vilket underbart hus ni har fått er! Vilken skillnad på det gamla tråkiga och det fina fräscha hus ni har idag..
    Förstår att ni är super nöjda med er renovering!
    Gillar er staty, riktigt fräckt!

    God jul! Kram Maria

    SvaraRadera

Annonser: