måndag 28 juni 2010

Köksträdgården!


Ja så här ser den ut vår köksträdgård, i mitten har vi fyra kvadratiska odlingsbäddar som mäter 240 cm. Bäddarna separeras av grusgångar där mittgången är 100 cm bred och övriga gångar är 60 cm. I den yttre ramen som är 80 cm bred har jag jordgubbar och smultron i innerkant och utanför dem skulle jag vilja plantera en låg måbärshäck för att få en snygg inramning och ett mer skyddat klimat för växterna. Men jag ska känna efter lite nu i sommar och i så fall plantera den först i höst. Alternativet är att ha en spaljé med klätterväxter. Vad tror ni?

Vi har snickrat ihop bäddarna av vanligt obehandlat virke i dimensionen 45 x 145 mm som vi sedan oljat och laserat. De inre bäddarna har vi byggt upp med två plankor på varandra medan den yttre ramen bara är en planka hög. Grusgången ska som ni ser fortsätta fram och möta fruktträdsallén som går bort till platsen där växthuset ska byggas så småningom men just nu står där fyra pallkragar med lite perenner som väntar på sin plats.

28 kommentarer:

  1. å det såg fantastisk fint ut!!! og heilt i sjøkanten! Kan ein få det bedre;)

    SvaraRadera
  2. Super tjusigt! Viket jätte jobb ni lagt ner.. lät fantastiskt bra att plantera häcken runt om för skydd.

    SvaraRadera
  3. WOW!
    jag läser din blogg så ofta jag kan och är helt såld på er stil och era projekt!
    Hur fint som helst!
    Vilka ytor ni har! Underbart!
    Fortsätt uppdatera oss törstande läsare

    //Sara

    SvaraRadera
  4. Hej,
    Det ser så snyggt ut!

    Väntar med spänning på att få se årets skörd;)
    Kram J

    SvaraRadera
  5. Så härligt!
    Nästan precis som jag vill ha det.
    Dock har vi inte sjöutsikt, men en härlig skog.

    Kram Helene

    SvaraRadera
  6. Hej
    Oj, vad fint ni fått i er köksträdgård, bra jobbat! Jag tycker att idén med måbärshäcken låter bäst!
    KATARINA

    SvaraRadera
  7. Jättefint! ni skulle väl kunna ha häck på en sida och spaljé på de andra sidan. Jag håller med om att det blir lite mer skyddat och även mer ombonat med häckar runt om. Det är bra för nyfikenheten också att man inte kan se allt på en gång.
    /Carin

    SvaraRadera
  8. Wow, vilken trädgård!! Supersnyggt!!

    SvaraRadera
  9. Tjusigt värre!

    Det går ju även att kombinera häck och spaljé snyggt. Så behöver man inte välja:)

    Ha en fin sommarvecka,

    Rebecca

    SvaraRadera
  10. Underbart! Jag skulle också välja en häck men sätta den UTANFÖR odlingskragarna, känns konstigt att ha den innanför kanten (och det skulle också ge mindre plats åt den riktiga odlingen). Kan inte vänta på foton på ert framtida växthus!! Kram och lycka till! Elin

    SvaraRadera
  11. Kanonfint!! Verkligen! Jag skulle definitivt satsa på måbärshäcken, tror det blir stilrent och snyggt!

    Kramiz aka

    SvaraRadera
  12. Så snyggt! Din blogg är en av mina absoluta favoritbloggar!Jag har lite svårt att förstå hur ni hinner, dygnet har ju bara 24 timmar...
    Jag skulle nog försökt kombinera dina förslag eftersom jag gillar det som blommar. ´Det gäller bara att inte låta inramningen växa så hög att den skymmer solen för växterna i bäddarna.
    /Kina

    SvaraRadera
  13. Åh!!! Vad bra det blev!

    SvaraRadera
  14. Jag håller med Elin! Dvs. jag skulle ha planterat en häck utanför själva odlingsbädden, verkar mest praktiskt. Supersnyggt blev det i vilket fall!
    //Tessan

    SvaraRadera
  15. Vilken köksträdgård! Helt otrolig, vilken lyx!
    //Frida

    SvaraRadera
  16. Wow vilken köksträdgård.

    SvaraRadera
  17. Supersnyggt! Så genomtänkt och välgenomfört. Rodnar lite när jag tänker på de vinda och sneda pallkragar som är uppställda här hemma...
    En måbärshäck i den yttre ramen tror jag blir för trångt. Jordgubbarna tar nog mer plats när de växt till sig lite och så får man ju fler plantor hela tiden av revorna om man tar hand om dem. Tänk på att ni nog vill ha något skydd över jordgubbarna också så inte fåglarna äter upp dem. En häck eller klätterväxter utanför låter däremot fint och praktiskt. Om du vill plantera något i den yttre kanten nu så är det nog en bra tid att så bönor och de kan ju både få fina blommor och bli höga.
    /Marie (som läser din blogg då och då och förundras över er energi och förmåga att fixa till det fint både ute och inne.)

    SvaraRadera
  18. Gaaaah, ni är otroliga!! Så himla duktiga! :-D

    SvaraRadera
  19. Håll häcken låg om du vill att jordgubbarna ska få så mycket sol som möjligt = fler och sötare bär.
    Sonja

    SvaraRadera
  20. Så snyggt!
    Är själv helt såld på det här med köksträdgård i lådor. Vi drog i gång vårt projekt i våras och njuter nu en enorm skörd. Valde att bygga lådor i obehandlad ek och täckte gångarna med flis. Funderar också över inramning. Har en lavendelhäck men behöver rama in mer. Gillar buxbom. Ska bli spännande att följa hur ert projekt fortlöper :)

    Njut dagen!

    SvaraRadera
  21. Men åh så fint och snyggt!
    Vilket jobb ni har lagt ner!!

    SvaraRadera
  22. Mycket snyggt!! Lycka till med odlingarna.

    Camilla

    SvaraRadera
  23. Så fin köksträdgård! Jag tänkte direkt... så smart med jordgubbarna, det är mycket enklare att plocka när de står i en rad och man kan nå plantorna från båda hållen och slipper kliva mellan raderna.
    En häck runt om skulle bli snyggt, utanför pallkragen och jag tycker nog att du kan ha spaljé också, du kan ju t.ex. så sockerärtor som klättrar i dom... och luktärtor.
    /Irene

    SvaraRadera
  24. Det går inte att låta bli att imponeras av era ständigt pågående projekt - vilken energi ni har, och vad bra allt blir!
    Tänk denna köksträdgård nu, vilken lyx att stiga ut där (och vilken utsikt se´n!) och bara välja och vraka bland det ni vill ta in och använda i maten. Helt suveränt!

    SvaraRadera
  25. Vilken köksträdgård! Fantastisk att kunna anlägga en så här stor - och fin- i sin egen trädgård. Det här är lyx på hög nivå för mig. Ni är så troligt duktiga med alla projekt.

    SvaraRadera
  26. Åh så fint nu har gjort det! Underbart med köksträdgård!

    SvaraRadera
  27. Hej, ang diskussionen om fula studsmattor hittade jag den här: http://www.studsexperten.se/studsmatta-inground-c-59.html

    SvaraRadera

Annonser: