tisdag 18 oktober 2011

Hem & Villa mässan


Under bloggträffen besökte vi Hem & Villa mässan och fick en presentation av mässans vd Maria Torén. Hem & Villa mässan är, till skillnad från t ex Formex och möbelmässan, en publik mässa och därför är fokus på det som gäller här & nu och temat var inte överraskande 'Nära naturen' (mer om det senare). Så är man ute efter att se det allra senaste designmässigt så är man på fel ställe men är man däremot ute efter att få prova, känna, testa och uppleva produkter till sitt eget hem så har man hamnat helt rätt.  


Ett av mässans populärare inslag var 'Arga snickartorget' där Anders Öfvergård med team hade byggt upp en monter där besökarna under professionell vägledning själva fick testa på att t ex sätta in ett fönster, gera taklist eller montera kök. Vi fick en intressant stund tillsammans med Anders och jag som ofta imponeras av hur träffsäkert han hittar kärnan till problemen hos de deltagande familjerna i programmet passade på att fråga om han tar hjälp av t ex psykologer och det gör han inte. År av egen parterapi, ledarskapsutbildning och ett brinnande intresse för människor stavas i stället framgångsreceptet. 'Arga snickaren' var definitivt inte arg men däremot konfliktorädd, full av energi och väldigt rak. Han är själv väldigt less på att få frågan om han är arg men erkänner att epitetet gör att han privat kan snäsa av påflugna människor utan att de tar illa upp något som kanske skulle vara svårare för t ex Ernst Kirchsteiger. Något annat som kom fram under vår lilla pratstund, och som alla kanske inte vet är att Anders Öfvergård var med och startade butikskedjan Granit.


Susanne från programmet visade bland annat ett spackel som man rollar på vilket gör spacklingen snabbare, enklare och mer ergonomisk. Jag får massor utav mail från er läsare som undrar över saker som har med renovering att göra så jag tänkte kolla av om det finns intresse för en liten renoveringsskola här på bloggen. Vad säger ni kan det vara något?


Bygglovs Willy hann vi också snacka lite med och han var precis lika pratglad i verkligheten som i programmet!

11 kommentarer:

  1. Roll-on spackel! Kanske något för oss! Nu sitter äntligen allt gips uppe och det är snart dags för att börja spackla! Jag vet vad min huvudsysselsättning kommer att vara kvällarna framöver resten av hösten ;-)

    SvaraRadera
  2. Roligt att få se dig på bild! Gärna renoveringsskola här på bloggen. Ni har säkert massor av erfarenheter och tips att dela med er av.

    SvaraRadera
  3. Verkar haft en givande dag på mässan och träffat roligt folk. Willy är så skön i bygglov, han bjuder verkligen på sig själv.

    Kram Kia

    SvaraRadera
  4. Mycket intressant spackel!

    Jag har själv träffat Anders på IKEA här i Uppsala där han höll ett föredrag om kök. Efteråt tog han sig tid med alla, svarade pedagogiskt på allas frågor och var mycket trevlig!

    Och JAAA till renoveringsskola på bloggen! :D

    SvaraRadera
  5. Jaaaaaaaaaaa! Det skulle vara jätteroligt om du ville dela med dig av dina renoveringskunskaper.
    Så spännande att följa ert bygge. Kul med mässan!
    Hösthälsningar
    Annika

    SvaraRadera
  6. Kul att få gå på mässa och träffa kändisar!

    Spacklet lät mycket intressant och en renoveringsskola likaså! Jag vill gärna gå i din skola!

    SvaraRadera
  7. JAAAAAA! Hjärtligt gärna renoveringsskola hos dig!

    SvaraRadera
  8. Puh! Nu har jag kollat igenom HELA din blogg från början till slut! Självklart inte lusläst all text, men alla renoveringsbiler har slukats med hull och hår :) Wow vilket jobb ni har gjort! Huset blir så fantastiskt vackert!! Är rikigt riktigt imponerad! Ha en bra dag! /Katarina

    SvaraRadera
  9. Härlig blogg som jag läser ofta! Och ett stort JA till renoveringsskola!

    SvaraRadera
  10. JA, renoveringstips vore kul! Jag tycker att ni ska skriva en stor tjock härlig bok om er renovering (kanske när ni är helt klara... eller det blir man väl aldrig..) med tips och så, jag är tex otroligt nyfiken på hur ni konstruerade er snygga trappa inne (inte för att jag ska bygga en, bor i enplanshus, är bara nyfiken). Jag skulle köpa den boken på stört!

    SvaraRadera
  11. Gärna renoveringsskola! :)

    SvaraRadera

Annonser: