fredag 25 januari 2013

Gör om hos mig!


För ett par månader sedan utlyste jag tillsammans med tidningen Umeåguien en Gör-om-hos-mig-tävling där ett helt nytt rum låg i potten. Vi fick in hundratals ansökningar och det var så mycket tuffare än jag någonsin kunnat tro att välja en vinnare så jag vill börja med att rikta ett stort och varmt tack till alla er som öppnade upp era liv och era hem för mig i era brev. Det berörde mig verkligen och jag hade så gärna velat säga ja till er alla! Men ett brev lämnade extra stort avryck hos mig - en trebarnsfamilj som drabbats utav sjukdom mittuppi en omfattande renovering och som ville ha min hjälp att inreda ett rum åt äldsta dottern Michelle. 


Ett uppdrag jag mer än gärna tog mig an. Eftersom rummet bara var 8 kvadratmeter så ville jag verkligen se till att utnyttja varje kvadratcentimeter på ett smart sätt. Så jag plockade fram skissblocket och ritade en platsbyggd säng åt Michelle med massor utav förvaring under. 


Jag centrerade sängen för att eliminera dammsamlande döytor, skapa en praktisk avställningsyta som kompenserar avsaknaden utav sängbord och samtidigt ge möbeln den rätta maffiga känslan. 



Med massor utav kuddar i sängen kan Michelle sitta skönt i sängen även för att se på TV eller läsa läxor. 


Inget gör om hos mig reportage är komplett utan före- och efterbilder så här har vi ett bildpar på rummet när det tillhörde en utav Michelles småbröder och hur det ser ut idag. 


Jag valde den underbara tapeten från Midbecs kollektion Bloomingdale som är precis rätta mixen av romantiskt och tufft. Det gråa tonerna från tapeten plockade jag sedan upp i t ex textiler, beslag och förvaringslådor. 


Avställlningsbordet Lodge erbjuder gott om plats för smink, smycken och annat viktigt i en tonårstjejs liv. 


Att hänga upp ett par tidningar på galge blir en dekoration i sig. 


Ett par vindsnurror är ett annorlunda blickfång på väggen som du enkelt kan vika själv. 


En yta som familjen inte hade hittat något vettigt användningsområde för var den lilla alkoven som jag gjorde om till en mini walk in åt Michelle. Slukar massor och med dörr att stänga de dagar inte kläderna ligger i prydliga högar. 

Stort tack till Hantverkaren AB som snickrat säng och garderob. Tack också till Happy Homes/Färg & Tapet som stått för färg och tapet och Fredrik Engmans Måleri som stod för målning och tapetsering. EM Möbler tackar vi för möbler, kuddar och piff. Tusen tack också Michelle och familjen Norén för förtroendet!!

32 kommentarer:

  1. Åh vad fint, vilken lycka för Michelle. Du skulle gärna få komma hem till oss också och göra underverk med våra tvillingpojkars omöjliga rum :)

    Kram Victoria

    SvaraRadera
  2. Wow riktigt fint och geomtänkt! Vilket bra jobb du gjorde och jag gissar att hon blev överlycklig!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Helt underbart mysigt rum du fixat till... Vilken gåva att se möjliheterna i ett så minimalt rum.. Du här så duktig !
    Kan tänka att Michelle är mera än nöjd..
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  4. Jättefin tapet! Det blev ursnyggt

    SvaraRadera
  5. Såklart att världens bästa Michelle ska ha världens finaste rum!! Superfint blev det!!

    SvaraRadera
  6. Snyggt! Där förstår jag att Michelle kommer att trivas!
    Inspirerande för mig som också har ett rum att göra om med snedtak :)

    SvaraRadera
  7. Så fint!
    Vilken förändring.

    mia.

    SvaraRadera
  8. Men oj vilken skillnad! SÅ bra det blev och jag kan tänka mig att hon blev supernöjd! Härligt jobbat av er! Stor kram!

    SvaraRadera
  9. oh vad fint det blev och så praktiskt,tror att hon kommer att trivas fantastiskt bra i sitt nya rum.
    Mvh
    Lotta

    SvaraRadera
  10. Fantastiskt bra jobbat, så vackert!!

    Kram Catta

    SvaraRadera
  11. Underbart fint och genomtänkt rum!!!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  12. Vilken förändring och framför allt vilket bra omhändertagande av rummet. Super smarta
    förvaringsmöjligheter och såklart väldigt vackert. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  13. Riktigt fint!!
    Jag älskar också platsbyggda möbler, det är både praktiskt och ser så otroligt lyxigt ut!
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  14. Wow!!! Snyggt och genomtänkt. Vilket fint resultat!!! Skulle du vilja lägga ut en skiss på den platsbyggda sängen? Älskar platsbyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!!! Ritningen är en yrkeshemlighet =)

      Radera
  15. Åh vad snyggt och proffsigt!

    Vilket drömprojekt att ta tag i, med snickare, målare och möbelaffär som backar upp! :)

    Grattis Michelle till ditt nya fina rum!

    /L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Lena!! Ja det var verkliegen ett drömprojekt som gav blodad tand!

      Radera
  16. Fantastiskt fint och stilfullt! Lovely!

    SvaraRadera
  17. Gud vad du ä DUKTIG!! Så fint det blev, och så smarta lösningar!! Åh vad jag önskar att du gör om mitt hem! Jag behöver verkligen en så duktig inredare som kan hjälpa mig att få mitt hem perfekt!

    Du är fantastisk!!

    KRAM JessicaE

    SvaraRadera
  18. Blev skitsnyggt! Hon måste blivit jätte nöjd.

    Ha en toppen kväll!
    Kram Kia

    SvaraRadera
  19. Ett lyckat resultat! Stort beröm till dej, hoppas hon trivs :)

    SvaraRadera
  20. Åh, vad duktig du är! Det blev kanonfint, tycker jag:)

    SvaraRadera
  21. Du är verkligen jätteduktig! Allt du gör blir bara så fint! Jag är avundsjuk!

    SvaraRadera
  22. Jättefint! Var kom tavlan ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. All inredning kommer från EM, även tavlan. http://www.em.com/produkter/tavlor-ramar

      Radera
  23. Jättefint! Var kom tavlan ifrån?

    SvaraRadera
  24. Tusen tack Karolina för att du gjorde så fint!! Vi är så glada och tacksamma att vi fick ett roligt avbrott i en annars lite motig vardag. Du är fantastiskt duktig och skulle varmt rekommendera dig och din kunskap till alla som behöver hjälp med inredning. Tack vare dig så har vi fått ny energi till att ta tag den fortsatta renoveringen. Massa Kramar och lycka till med ditt företagande. / Pia Norén

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jag som ska tacka Pia för att ni är så himla goa och fina människor, det var ett rent nöje att få hjälpa er!!! Kram

      Radera
  25. Åh wow så fint! Ombonat och mysigt, personligt och härligt=)

    SvaraRadera
  26. Vad snyggt! Fastnade för dina vindsnurror. Älskar när man skapar egna dekorationer sådär!

    SvaraRadera
  27. Vad snyggt du fick till det! Vuxenfint, jag hoppas hon är nöjd!

    En språklig sak - är det din dialekt som gör att du skriver "utav" så ofta? Visst heter det "av"?

    SvaraRadera

Annonser: